אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון הבוחן את מקורם של קשיים בתחום הלמידה ואת הקשר שלהם למצב הפסיכולוגי של התלמיד.

בהתאם לכך, האבחון הפסיכודידקטי משלב שני סוגי אבחון שונים: אבחון דידקטי שתפקידו לאתר ולסווג לקויות למידה אצל הנבדק ואבחון פסיכולוגי שתפקידו להעריך את היכולות הקוגניטיביות לצד הקשיים ולאתר את

הקשיים הרגשיים והנפשיים אצל הנבדק. לכן הוא נקרא גם אבחון משולב.‏

 

מטרת האבחון

מטרת האבחון היא להעריך את תפקודי הלמידה ואת התפקודים השכליים-הקוגניטיביים הפועלים בבסיס הלמידה תוך התייחסות ליכולות ולקשיים

בתחום האישיותי, הרגשי, ההתנהגותי והחברתי‏. כלומר, האבחון הפסיכודידקטי משלב בדיקת תפקודם של היבטים שונים משני התחומים - התחום הדידקטי

והתחום הפסיכולוגי (קוגניטיבי ונפשי) ואת הקשרים ביניהם.

 

מה בודק האבחון הפסיכודידקטי

באבחון זה בוחנים את תפקודי השפה והלמידה, מנגנוני הלמידה, תפקוד גרפו-מוטורי, תפקודי זיכרון וכן מעריכים תפקודי קשב, פונקציות ניהוליות ויכולות חשיבה.

באופן מיוחד בוחנים האם קיימת לקות למידה כלשהי. במידת הצורך, יופקו מהאבחון המלצות להתאמות בלמידה, להמשך טיפול וכן תוכנית טיפולית להוראה מתקנת

  

הפניה לאבחון

ההפניה לאבחון פסיכודידקטי נעשית במקרים בהם התלמיד נתקל בקשיים שונים ונרחבים או במידה שהכשלים בלמידה חמורים במיוחד.

תהליך האבחון נערך כדי לאמת או לשלול את החשד למקור הקשיים.

 

סיבות אפשריות לפניה לאבחון פסיכודידקטי:

  • במידה ומעורבים גורמים רגשיים בולטים בקשיים של התלמיד, יש מקום לערוך הערכה פסיכודידקטית משום שזו מתייחסת גם לתחום הרגשי.
  • במידה וקיימת שאלה לגבי יכולת ההבנה או האינטליגנציה של הילד, מומלץ לערוך הערכה פסיכודידקטית, משום שבזו בודקים את האינטליגנציה.
  • במידה וישנה שאלה לגבי המסגרת החינוכית המומלצת, ניתן להיעזר באבחון פסיכודידקטי כדי לענות על כך.
  • במידה ולא ניתן לבצע אבחון דידקטי בשל צורך להתאים בצורה משמעותית את הבחינה (למשל כשיש צורך לשינוי מהות המבחן או לבצע מבחן בעל-פה), יש לערוך אבחון פסיכודידקטי.

כלי האבחון

כלי האבחון נועדו לספק למאבחן את המידע הנדרש לכתיבת האבחון ומתן אבחנה על פי הנדרש בחוק על ידי מדידה והערכה.

כדי להחליט אם כלי מסוים מתאים לצורכי אבחון יש לבדוק את תחום הערכה שלו לאור המדדים לבדיקות אבחון של תורת המבחנים. כמו כן, כדי לדעת האם הערכים שנמדדו

תקינים או לא ביחס להתפלגות נורמלית באוכלוסייה חייבת להיות אפשרות להשוות אותם לנורמה. משום שכל כלי מספק מידע מסוג מסוים בלבד, אסור לקבוע אבחנה על סמך ממצאים של כלי בודד.

 

אנשי מקצוע

האבחון יכול להיעשות רק על ידי גורם מקצועי מורשה.

במכון נעמן התמודדות והיפנוזה מבוצע אבחון זה אך ורק על ידי פסיכולוגים מומחים שעברו הכשרה מיוחדת בתחום האבחון הדידקטי.

 

לפרטים נוספים אודות אבחון פסיכודידקטי וריכוז ואבחונים בכלל - לחצו כאן

 

 

אולי יעניין אותך: אבחון פסיכודיאגנוסטי | אבחון הפרעות קשב וריכוז | אבחון דידקטיהערכת מסוגלות הורית

 

אודותינו

מכון "נעמן" הוקם בשנת 1994 על ידי ד"ר מאיר נעמן, פסיכולוג קליני בכיר, במסגרת וכחלק מ-"קבוצת אדם" ונקרא בתחילה "אדם-התמודדות".

לימים, בשנת 2000, המכון הפך לעצמאי ושמו שונה ל"נעמן התמודדות".  "מכון נעמן" מספק שירותי אבחון, ייעוץ, מתן חוות דעת מומחים, טיפול פסיכולוגי והיפנוטי בכל סוגי הבעיות (אישית, זוגית, משפחתית, ילדים, בריאות, צבא וכדומה) במגוון הגישות והשיטות (פרטני, זוגי, משפחתי, סדנאות והיפנוזה) לנזקקים לסיוע מקצועי, כדי להתמודד, ולא לבד!  

פרטיי יצירת קשר

רח' הבילויים 42, ר"ג (ליד מחלף אלוף שדה) 

טל': 03-6488832

פקס: 03-6488959